Direktlänk till inlägg 7 januari 2009

Var går gränsen för ett missbruk?

Av Lili André - 7 januari 2009 17:18


Då jag satt barnvakt häromdagen hos mina systerdöttrar så hittade jag en bok som heter "Steg in i livet", skriven av J Keith Miller. Den berättar om "Tolvstegsprogrammet" - det program som AA, Anonyma Alkoholister, en gång skapade. Programmet, dvs de 12 stegen hjälper människor att hitta sitt verkliga jag och komma tillrätta med sitt beroende/missbruk.


Har en vän som genom att ha ett missbruk har varit med och fortfarande går Tolvstegsprogrammet. Orsaken till att jag öppnade och börja läsa boken är vår väns berättelse om sin process till "befrielse" från sitt missbruk och den kunskap som finns, varför en person hamnar i något sorts missbruk.


Det är fantastiskt varje gång vår vän berättar om sin personliga utveckling, varför det blev som det blev, hur insikten om vad livet handlar om, många frågetecken om livet klarnar i resan genom de 12 stegen.


Boken är intressant därför (och som vår vän också förklarat) den belyser att ett missbruk inte behöver vara kopplat till alkohol eller narkotika. Det trodde jag tidigare då programmets uppkomst kommer från AA. Det handlar om många andra beroenden som är centrala i människans liv.


Jag har frågat mig själv ibland, lever jag i något missbruk?? Jag är inte rädd för att upptäcka det. Jag skulle kunna misstänka att jag är shopaholic, ja, ett köpmissbruk. Jag älskar att handla prylar och gör det gärna och ofta - men när blir det ett missbruk?


Intressant analys, tycker jag. Jag ska läsa boken och tror att den kan ge något till mig och att jag kan använda den kunskap boken ger till andra.

Fortsättning följer..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lili André - 11 juni 2014 10:56

Har nyligen avslutat en intensiv EU-valrörelse. Jag är så glad för Kd's goda resultat och alla som röstade på vår duktiga toppnamn Lars Adaktusson och även på mig som stor på 18e plats på listan.   Nu är det nya tag inför valet den 14 september. ...

Av Lili André - 4 juni 2013 21:45

Idag startar vi tidigt för att åka till Karmel's berg där Profeten Elia utmanade Baalsprofeterna och Israels Gud visade vem som är den ende sanne Guden. En stark upplevelse att vara på platsen där Gud lyssnade till Elias bön för Israel. Karmel ha...

Av Lili André - 4 juni 2013 19:27

Dag 2 Idag inleder våra dagar vid Genesarets sjö. En reflektion när jag ser ut över skön är att den är mindre än vad jag föreställt mig. Jag ser över till andra sidan sjön och även till land mot öst och väst. Sjön är 2,1 mil lång och 1,2 mil bred. ...

Av Lili André - 3 juni 2013 06:17

En händelserik första dag i Israel. Underbara platser. Först Hermagedon och därefter Nasaret och Bebådelsekyrkan där Maria fick veta att hon skulle föda Guds som Jesus. Nasaret, en pittoresk stad. Det känns som att vara inomhus då vi vandrar i st...

Av Lili André - 2 juni 2013 12:55

Välkommen med på min resa i Israel. om Wi-fi fungerar kommer jag att uppdarera min blogg under resan. Då bär det iväg till Israel. Ett land som kanske inte är den första semesterort man väljer. Jag har de senaste två åren intresserat mig mer för L...

Ovido - Quiz & Flashcards