Alla inlägg under juni 2009

Av Lili André - 22 juni 2009 13:32


Hemkommen från arbetet. Solen har varit närvarande idag. Sommaren är nu här. Jag arbetar fortfarande, tre veckor kvar.


Fortfarande mycket att göra på jobbet, även inom politiken. Det blir för mycket emellanåt. Speciellt då jag ser andra vara lediga och då de allra närmaste omkring mig är lediga, då ökar frustrationen om min egen situation.


Trädgårdsarbete är bra terapi, kan vi läsa i DN idag. "Att påta i trädgården är bra terapi för utbrända".


Jag är inte utbränd utan det är mer att my mind säger att "nu vill jag vara ledig!"


Jag går ut i det fina vädret och Pingo och jag pratar med grannarna och tittar på vår oansade trädgård. Vår granne triggar igång Pingo och mig att börja ansa gräsmattan från ogräs. Vi får låna hennes fina trädgårdsredskap för arbetet.


Då kommer jag ihåg att jag hörde på nyheterna i morse att trädgårdsarbete är bra. Jag har lätt att tänka att den bästa balansen i livet får jag genom att vila, inte göra någonting. Nu står vi här och arbetar i trädgården.


Forsknig visar att det är "psykiskt helande verksamhet" med denna sysselsättning och att studier visar "att det bildas fler nya hjärnceller i naturmiljöer och att stresshormonerna minskar av avslappnande arbete i naturen".


Det låter ju jättebra! Jag ska försöka. Hitta balansen med arbete som ger denna ovannämnda verkan på livet, sinnet, kroppen.


Ja, varför inte tro på det...


 

Av Lili André - 18 juni 2009 23:04


Nu är det midsommar igen. Iår far vi till stugan i Öregrund.


Det ska regna i södra delen av norrland, det är ju här i Gävle och kanske också i Öregrund.


Det är alltid härligt med vacker väder då solen skiner och det är varmt. Denna gång ska det regna men det gör mig inget alls.


Syster och svåger med sina barn åker också med till stugan. Oj, vad trevligt det ska bli!


Det är sällskapet som är viktigaste när något händer. Väder, mat och vart man befinner sig kommer i andra hand.


Ser fram emot helgen. Tre dagar ledigt denna vecka. Dessa "kortveckor" är veckor där återhämtningen är total =)



Av Lili André - 18 juni 2009 22:36


Nu är det länge sedan jag bloggade. Tiden rusar iväg emellanåt. Det finns alltid en kontinuitet med arbete och familj och även något fritidsintresse.

Övrigt sker i perioder.


Som att läsa t.ex Det finns perioder då jag läser och läser, helt plötslig så slutar jag att läsa och boken ligger bara där, jag t.o.m glömmer bort att jag ens påbörjat den.


Samma sak med bloggandet. Har egentligen massor att skriva om men jag befinner mig även här i "bloggperioder" och dagar kan gå, utan att jag tänkt på att jag har en blogg.


Ända sedan hemkomsten från semesterresan till USA i april, har jag haft en känsla av att snart är det sommar och med den så lugnar allt ner sig med aktiviter och evenemang, arbete som fritid.


Ack vad jag lurar mig. Varje söndag kväll, efter en helg med mycket "bara vara", tittar jag i almanackan för att se vad som väntas och jag ser att varje dag är helt smäckfull!


Jag har ett otroligt stimulerande jobb, så att dagarna är fulltecknade gör mig ingenting. Ändå har jag stört mig på att jag på något sätt fått för mig att sommarsemestern är på ingång.


Jag har känt mig tung i kroppen men lätt i sinnet - hör inte kropp och sinne ihop?


Det är som att det är min fysiska hälsa som vacklar. Kroppen vill vila men min hjärna vill inte. Tur är väl det, annars skulle jag inte fått mycket sagt och gjort i mitt arbete.


När jag ser tillbaka på detta halvår år 2009, så har det hänt otroligt mycket spännande saker. Innehållet i det har varit både svåra och enkla.


Det fina med det är att jag kan se tillbaka och ta tillvara på allt som kommit i min väg. Jag stannar nu upp för att prioritera och balansera livet.


Det är något jag kommer att ägna min semester åt.  Och mycket mer bloggande, så klart! =)

Ovido - Quiz & Flashcards