Alla inlägg under december 2008

Av Lili André - 25 december 2008 19:56

..att godsaker, kaffebröd, glass och liknande endast får inmundigas en gång i veckan. Ja, lördagar blir nog bra. Idag är första dagen på läääänge som jag istället för kaffebröd tog en hårdbrödmacka. Titta, bara titta på sötsakerna och må gott efteråt, det är taktiken. Likaså då svårigheter att inte låta bli, bara drömma mig bort till.. ja, julafton! Den dagen då allt av det bästa av godisar fanns på bordet och jag åt och blev proppmätt!

Idag har jag också gått en timmes promenad. Varannan dag ska det ske nu under julledigheten. Gymmet då? Jovisst, den dagen kommer den också, jag looovar Anders! =)

Av Lili André - 25 december 2008 11:15

När jag var barn så var julen över på julaftonen då all julmat, julgodis, julsång, julevangeliet, jultomte och julklappar var genomfört.  På julaftonskvällen var dagen, då allt gott i livet hände under en dag, över.

Som vuxen är det annorlunda. Julafton betyder julledigt utan tanke på "vad skall genomföras imorgon". Det är dagen då familjen är tillsammans med övriga släkten,  framförallt på själva julafton men också flera dagar efter. Underbart skönt att vakna på juldagen och veta att idag kan allt hända utan förberedd planering.

Jultomten sover till nästa julafton, jag har förmån att sova närhelst jag känner för det, ända fram till nästa år..

Av Lili André - 21 december 2008 08:54

..mitt i julruschen =( . Nejdå, det är inte så förfärligt. Vår familj har ingen direkt julrusch. Vi köper de flesta julklappar på nätet och sedan florerar vi ett par timmar i affärer där vi i princip vet exakt vad vi vill ha.

Idag åker vi till Stockholm för att fira barnens kusin som precis fyllt år och då samlas den lilla släkten för en eftermiddag. Dagen summeras enkelt: Kravlös, harmonisk utflykt till Stockholm då familjen får många timmar tid tillsammans, i bilfärden och tiden hos släkt i Stockholm. Grattis! Till både kusin och familjen André =)

Av Lili André - 21 december 2008 08:20

..och det har hunnit vara lucia och firande med familj och massor av vänner, kommunfullmäktige från måndag eftermiddag till sena kväll, mitt livs första besök hos naprapaten, julavslutning med mina arbetskamrater från institutionen för teknik, byggd miljö - ett kanonfint julbort på Söderhjelmska som slutade med sång på Bilagan =) och som påbörjade en tröttsam förkylning som jag nu dragits med i fyra dagar. Fredag, sista arbetsdagen för året - underbart! Livet är fyllt av roliga och intressanta happenings av olika slag. Att hinna blogga då....?  Det är inte alltid lätt när dagarna bara går...


Av Lili André - 14 december 2008 22:44

..med träningsvärk! Igår bestämde jag mig, efter över två veckors vila, att åka till gymmet för att köra ett tufft bröst- och tricepspass - det känns idag =)

Träffade många trevliga människor på gymmet.. Hade t.ex. en intressant dialog med grunskolelärare som arbetar i Gävle kommun. De berättar om deras frustration över hur Gävle kommun sköter sina skolor. Lärare som brinner för elevernas bästa med deras kunskapsutveckling i centrum. Lärare som vill engagera sig inom det område de är utbildade till, dvs ge kunskap till barnen. De vill inte att den uppgiften skall kvävas genom att också behöva agera kuratorer, assistenter och administratörer. Här behövs ökade personalresurser inom dessa områden. Det finns ingen långsiktighet och vinning i att bränna ut den viktiga personal som idag finns i våra skolor. Nej, här gäller det att spänna musklerna för en skola som får vara en förebild för övriga kommuner i vårt avlånga land. Jag vill vara den politiker som verkar för detta. Där ambitionen och visioner finns, där är allt möjligt!

Av Lili André - 10 december 2008 21:00

Högskolan i Gävle vill ha en mötesplats för alla! Det skulle kunna ske i ett hus med inspiration från många unika, innovativa, kreativa människor, platser, forskare, företag i vår region - Gästrikland och Hälsingland. Vi har mycket att vara stolt över och det kan tillsammans skapa och samla i ett hus som känns ljust, öppet, fräscht, ja, en förebild är Karlsad Universitets nybyggda hus. Det är hög tid och rätt tid att påbörja arbetet där samhälle och akademi kan mötas för att bjuda upp till dans!

Av Lili André - 9 december 2008 20:51

Har precis kommit hem från en tjänsteresa till Karlstad. Universitetet har byggt ett fantastiskt hus, en mötesplats där samhälle, näringsliv och akademi nu möts. Flexibla och öppna salar för möten, undervisning, labverksamhet inom många ämnesområden. Det som är både spacigt, innovativt, coolt, snyggt är föreläsnignssalen som hänger i luften i form av ett ägg. Bara synen och närvaron av "ägget" ger energi och kreativitet till huset!

Av Lili André - 5 december 2008 22:36

.. kanske jag saknar träningen? Saknar utmaningen inom idrotten? Jag hade mina tävlingsår under år 2000-2005 och har efter det haft långa uppehåll samt sporadiska besök på gymmet. Jag drömde att jag blev stoppad på Upplandsleden, då jag åkte bil hem mot Bomhus, av en hockeyspelare i Sverige (hmm) som ville att jag skulle vara med i ett team där både tjejer och killar skulle ingå och därför blev jag tillfrågad.. hmm, egentligen saknar jag inte utmaningar, det får jag dagligen i jobbet och även i min roll som politiker. Det kanske ändå är något speciellt med idrotten...

Fotnot: Det är moi till höger i bilden...

Skapa flashcards