Alla inlägg den 3 mars 2009

Av Lili André - 3 mars 2009 21:48


Fikabröd är inte nyttigt, mackor innehåller många tomma kalorier och självklart är det en njutning att äta något av dessa vid förmiddags- och eftermiddagskaffet.


Jag skulle önska att jag inte tyckte såå mycket om dessa tillbehör till kaffet. Jag vill inte äta detta. Min kropp behöver inte denna energi, ändå vill jag så gärna att det finns där som ett mellanmål.


Det är inte varje dag som jag har fikabröd tillgängligt under arbetsdagen. De dagar jag är på konferens eller vissa sammanträden så bjuds det  på detta smaskiga.


Varje gång tänker jag "bara denna gång. Det är ju så sällan det bjuds på så fantastiska godbitar eller härliga mackor." Problemet är att det sker ett par gånger i veckan (för ofta).


I mitt arbete har vi varit på turé i länet. Besökt Hudiksvall, Bollnäs, Söderhamn, Ovanåker, Hofors.. Det är mellan en till två timmars resväg. Gissa om vi har hoppats på att bli bjudna på mackor då vi kommit fram!   ..eller inte?

Hur var det nu igen? Fikabröd eller inte?


Det har inte varit självklart på alla ställen att det dukats upp något ätbart till kaffet och glad borde jag vara för det. "Ät din frukt du tagit med dig, Lili", tänker jag. Ändå känner jag en viss besvikelse då inte mackorna står på bordet vid besöket.


Är jag ensam om att se tillbehöret till kaffet som viktig i ett sammanträde? Räcker det inte med en slät kopp kaffe?


Även om tillbehöret till kaffet inte är så nyttigt och mitt samvete skriker till mig, äta eller inte äta, så ser jag det som viktigt för sammanhanget och för gästerna som kommer, att friheten att välja finns, avstå eller inte...


Ovido - Quiz & Flashcards