Alla inlägg den 8 februari 2009

Av Lili André - 8 februari 2009 18:40


En gång i tiden älskade jag att lägga ner tid på att laga mat, speciellt då vi skulle ha besök av vänner.

Under veckan innan helgen läste jag tidningar om olika rätter. Recept på förrätter, varmrätter och efterrätter. Planerade och skrev inköpslista.


Tiderna förändras. Idag är jag inte alls lika duktig på att prioritera ”helgens mat”. För det första umgås vi oftast med vänner genom spontanträffar. Då bjuds det på det som finns hemma just då och det är helt OK. Det går inte åt någon tid att välja recept, storhandla och inte heller går tiden åt till att stå vid spisen.


I helgen hade vi, sedan några veckor tillbaka, bokat upp med vänner om att de skulle komma på middag hos oss lördag kväll. Lördagsmorgonen gick åt till att skriva en inköpslista.


Då Pingo och jag skulle handla, valde vi att åka till Valbo och samtidigt ”inspireras” lite på möbelaffären Mio. Lillsyrran följde också med. Därefter blev det lite fler affärer.

Den tiden var som ”lugnet innan stormen”.




Vid 15-tiden var vi hemma.

Jag tar min plats vid spisen, kokboken består idag av recept från nätet. Pingo fixar och grejar runtomkring. Förutom mat skall det se snyggt ut hemma samt dukningen skall göras.



Jag börjar med efterrätten som ska stå kallt några timmar, Saffranspanacotta med passionsfrukt. Därefter rengjorde jag blåmusslor, kontrollerade färskheten genom att knacka på dem så de sluter sig. Usch vad läbbigt det är då de rör sig litet i handen.


Hackar fänkål och lök som skall krydda musslorna under kokstunden i vitt vin. Kokning sker precis 10 minuter innan gästerna anländer.


Huvudrätten består av lax med gorgonzolaost och pressad potatis. Potatisen skalas, kokas och pressas alldeles innan vi äter huvudrätten.

Middagen avslutas med pannacottan, mums!


Efter middag tittar vi på melodifestivalen, den får man inte missa om man är hemma!


Söndagmorgon.

Idag ska vi ha kalas för yngsta sonen som fyllde 12 år i torsdags. 14 personer inklusive två barn kommer på lunch kl.13 Räkcrêpes och bönsallad till förrätt och kyckling och tomatsoppa till huvudrätt, självklart står det också tårta på menyn.


Startade dagen med ett besök på Ica. Vid 10-tiden satte jag igång med maten.



Pannkakssmet rördes ihop – ställde kallt en stund. Tårtbotten vispades och ställdes i ugnen. Räksåsen till crepes fick stå och koka en lång stund under tiden som jag stekte lök och kyckling.


Krossade tomater kokades upp med buljong. Tillsammans med creme fraische blandades kycklingen och löken i tomatsåsen.


Grädde till tårtan vispades samt marzancréme kokade. Blandar, lägger på tårtbotten som toppas av ett rosa marsipantäcke – Princesstårtan är skapad.



Att laga mat är roligt men det går åt så många timmar till att ”bara” stå vid spisen.

Mitt liv har liksom förändrats en del de senaste åren.


Långa dagar på jobbet, många gånger kvällstid samt politiken som för det mesta är kvällstid och ibland  även helger, gör att när helgen kommer och inget är planerat är det såå sköönt! Bara vara och ta händelser som de kommer.


Det är viktigt att det händer mycket under helgen såsom i veckorna men det skall inte vara så planerat! Varierat vill jag att det ska vara så när helgen består av flera timmar vid spisen och därefter ett par timmar vid diskbänken, då har det gått åt mycket tid till en och samma sak.


En sak är säker, det är tur att det är så många trevliga människor som kommer för att ta del av maten som lagats och många av dem vi bjuder till en planerad middag har många gånger tidigare bjudit oss.


Nåväl, nu ligger jag på rygg och bara har det skönt, i sängen med laptop i knäet och familjen lite utspridd här och där i huset.


En söndagkväll som inte ännu är slut. Gissar att det blir ett spontanbesök hos några vänner innan helgen är slut och måndagmorgonen anländer...


Ovido - Quiz & Flashcards