Alla inlägg den 3 februari 2009

Av Lili André - 3 februari 2009 05:01


Har vargtimmen blivit min bästa vän? Har jag sagt ja till denna vänskap eller kryper den mig på och jag accepterat den bit för bit?


Jag brukar sällan fundera på om jag får en god natts sömn eller inte. I gårkväll, innan jag somnade, tänkte jag, ”undrar om jag får sova ostört denna natt?”.


Som på beställning hälsade vargtimmen på inatt klockan kvart i tre. Nåväl, bättre den tiden istället för fyra- femtiden eftersom väckarklockan ringer strax efter klockan sex.


Vargtimmen beskrivs som en tidpunkt då kroppens aktivitet är som lägst. Den infaller mellan 03.00 - 05.00 – detta har bevisats genom enkla mätningar och är så sant. Sedan beskrivs något som man tror, att det är under dessa timmar vi plågas utav våra värsta mardrömmar, och att den sömnlöse vid samma tidpunkt upplever svår ångest.

Det bästa med tro är att jag själv väljer om det är en sanning eller inte för just mig.


Det som händer i ”min vargtimme” är att jag vaknar av en intensitet i mina tankar som bearbetar olika scenarios utifrån dagens händelser.


Till en början kan detta verka stimulerande och jag följer intressant de tankar som far i huvudet. Efter 15-30 minuter börjar jag tröttna och funderar på hur jag ska somna så snart som möjligt.



Jag tänder lampan, lika bra att läsa något från den lilla bokhyllan som finns bredvid nattduksbordet, böcker som jag köpt för att läsa, antingen en eller flera gånger.


Jag läser på bokryggarna, Hjärtats språk, Makalösa föräldrar, Jaget och missbrukaren, Den kreativa klassens framväxt, Ljuspunkter, Hjärnstress.


När jag läser böckernas titlar tänker jag på de tillfällena jag köpte böckerna. Filosoferar över varför jag valde att köpa just dessa böcker.


Någon bok har jag köpt för att förstå andra, någon bok för att förstå mig själv, någon bok för kompetensutveckling inom organisation och ledarskap och någon bok för karaktärsutveckla mitt eget jag.


Tittar på golvet under bokhyllan och ser dammtussar ligga längst listen. Frågar mig hur dessa kan finnas där när jag vet att dammsugaren var aktiv i söndags.


Tittar tillbaka på bokryggarna, funderar på vilken bok som skulle kunna få mig att förstå varför vargtimmen hälsar på eller som får mig att somna om.


En sak är säker, en bok valde jag att köpa för att få hjälp att förstå och hantera de överaktiva tankar som väcker mig mitt i natten.


Jag sträcker mig mot bokhyllan och jag väljer boken Hjärnstress...


Ovido - Quiz & Flashcards