Direktlänk till inlägg 19 februari 2009

Engagemang i samhället

Av Lili André - 19 februari 2009 10:25


Sitter nu på tåg till Stockholm. Det är mycket nu, kan jag säga… Har inte hunnit blogga på ett par veckor.

 

Förutom att det är en hel del spännande som händer i mitt arbete på Högskolan i Gävle så blev jag också i lördags vald till ordförande för Kristdemokraterna i Gävle.

 

Det kan tyckas som ett stort uppdrag och det är de också. Jag har dock varit vice ordförande under ett år så jag är förberedd på vad som komma skall, eller inte… Spännande ska det i alla fall bli.

 

Att få leda och delegera i organisationen är en fördel därför det kommer att präglas av mina ambitioner och tankar om partiet i Gävle.

 

Jag hoppas att vi Kristdemokrater tillsammans kan bredda partiet och nå fler människor som ser vikten av den politik vi står för.

 

Vår högsta princip i politiken är människovärdet. Människolivet får inte kränkas och alla människor har samma värde. Vår tanke om människan är personalism. Varje människa är unik men vi behöver också gemenskap med andra för att utvecklas.

 

Vi ska mötas med omtanke och förståelse men också ställas inför krav och ta ansvar.


Här ser vi att Familjen är den viktigaste gemenskapen och den vill vi värna om, hur den än ser ut. En familj som sträcker sig genom alla åldrar och gemenskaper, familjen har du med dig genom livet.


Här finns de som har småbarn, tonåringar, barnbarn och äldre föräldrar. Här finns också ensamföräldrar och storfamiljer. Tryggheten är viktigast för oss alla för bästa välmående.




I Stockholm kommer jag att möta Kristdemokrater från olika städer i Sverige. Vi träffas en kväll och en förmiddag i månaden för att dela den politik som vi verkar för i respektive kommun och landsting.

 

Hur kommer det sig att politiken är en av mina fritidssysselsättningar? Jo, Kristdemokraterna är svaret. Vi tror på att ”Trygghet i det lilla är trygghet i det stora”.


Det vill vi ska genomsyra vår berättelse om hur vi vill bygga Sverige, det samhälle vi brinner för att vara med och skapa.


Det vill jag göra genom att lyssna och aktivt verka för att påverka till förbättring.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lili André - 11 juni 2014 10:56

Har nyligen avslutat en intensiv EU-valrörelse. Jag är så glad för Kd's goda resultat och alla som röstade på vår duktiga toppnamn Lars Adaktusson och även på mig som stor på 18e plats på listan.   Nu är det nya tag inför valet den 14 september. ...

Av Lili André - 4 juni 2013 21:45

Idag startar vi tidigt för att åka till Karmel's berg där Profeten Elia utmanade Baalsprofeterna och Israels Gud visade vem som är den ende sanne Guden. En stark upplevelse att vara på platsen där Gud lyssnade till Elias bön för Israel. Karmel ha...

Av Lili André - 4 juni 2013 19:27

Dag 2 Idag inleder våra dagar vid Genesarets sjö. En reflektion när jag ser ut över skön är att den är mindre än vad jag föreställt mig. Jag ser över till andra sidan sjön och även till land mot öst och väst. Sjön är 2,1 mil lång och 1,2 mil bred. ...

Av Lili André - 3 juni 2013 06:17

En händelserik första dag i Israel. Underbara platser. Först Hermagedon och därefter Nasaret och Bebådelsekyrkan där Maria fick veta att hon skulle föda Guds som Jesus. Nasaret, en pittoresk stad. Det känns som att vara inomhus då vi vandrar i st...

Av Lili André - 2 juni 2013 12:55

Välkommen med på min resa i Israel. om Wi-fi fungerar kommer jag att uppdarera min blogg under resan. Då bär det iväg till Israel. Ett land som kanske inte är den första semesterort man väljer. Jag har de senaste två åren intresserat mig mer för L...

Ovido - Quiz & Flashcards