Direktlänk till inlägg 1 februari 2009

Ingen alkohol, lite alkohol, mycket alkohol...

Av Lili André - 1 februari 2009 23:44


När är alkoholkonsumtionen liten, när är den mycket, när är den för mycket?

Hur mycket når debatten om alkoholproblematiken ut till oss idag?

Är vi väl medvetna om hur mycket skada alkoholen gör i vår närhet, omgivning, samhälle?

Stoppar vi huvudet i sanden gällande alkoholfrågorna?

Vad gör politikerna, var är folkrörelsen som kan lyfta frågan till opinion?


Hur mycket alkohol vi var och en än konsumerar, så är vi inte många som säger att vi dricker för mycket.

När kan vi säga att det vi själva konsumerar är för mycket och är ett problem för mig och kanske för min omgivning? Vem äger rätten och befogenheten att bestämma det?


Vi kan ta till oss forskning, undersökningar, erfarenheter från människor som levt med alkohol på ett eller annat sätt. Vi kan läsa om vuxna som berättar om sina barndomsupplevelser med föräldrar som uppträdde annorlunda, luktade annorlunda de gånger de druckit alkohol. Tryggheten som barnet behöver fanns inte där vid de tillfällena.


Vi behöver lyssna på erfarenheterna. Vi behöver läsa om undersökningar och forskningen i ämnet. Vi ska hjälpa varandra att ta till oss detta, lyfta denna fråga i vår närhet, i vårt samhälle.


Vi behöver fråga oss, varför dricker jag alkohol? Ger det mervärde till mitt liv, i så fall hur och varför?

www.alkoholgruppen.se


Ju tidigare alkoholdebut desto större risk att det leder till alkoholproblem. Många föräldrar bjuder sina barn på alkohol, visar undersökningar som gjort på barn från 14 år.


När forskning visar att alkohol är en ingång till andra droger och uppmanar föräldrar att inte erbjuda sina barn alkohol i hemmiljö, som ofta sker, varför gör föräldrar det ändå?


Ibland funderar jag på vad orsaken är till att föräldrar bjuder sina barn, tycker de att det är viktigt att barnen smakar alkohol för att det är en del av processen att bli vuxen?


Det personliga ansvaret är oerhört viktigt och jag som person har ansvar för mitt liv och som förälder har jag ett ansvar för mina barn under deras uppväxt. Jag vill inte att mina barn ska börja dricka för att sedan behöva fundera på sitt egna personliga ansvar i hur stor alkoholkonsumtionen bör vara innan det blir ett problem. Vad gör jag för att nå det målet?


Jag hoppas verkligen att nykterhetsrörelsen ökar i medlemsantal. Att de blir stark som organisation och att de arbetar förebyggande i frågan. Att det finns ambassadörer därifrån som påverkar samhället, människorna och politiker för att medvetandegöra oss om risker och konsekvenser med alkohol.


Inom Kristdemokraterna talar vi ofta om att Ingen människa är fullkomlig men så långt vi själva kan ta ansvar, så ska vi ta ansvar. Där vi inte räcker till skall det finnas hjälp att få. Fungerande skyddsnät som fångar upp våra ofullkomligheter.


Jag är ofullkomlig och OJ vad glad jag är att det är sant. Jag ställer mig själv frågor och vet inte varför jag agerar som jag gör i olika situationer.


Frågan jag ställer mig idag är, vad är bäst för mig? Lite alkohol, mycket alkohol eller inget alkohol?


Länkar att läsa:

www.stressochalkohol.se

http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyheter/artikel.asp?Artikel=2404082

 
 
Anette

Anette

3 februari 2009 16:33

Mycket bra inlägg!
Detta ämne är svårt att diskutera. Det är så lätt att det blir ett fördömande mot dem som dricker. Ett antingen eller...Nykterist eller alkoholist, vi är ju så många varianter därimellan.

http://anettepaulson.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lili André - 11 juni 2014 10:56

Har nyligen avslutat en intensiv EU-valrörelse. Jag är så glad för Kd's goda resultat och alla som röstade på vår duktiga toppnamn Lars Adaktusson och även på mig som stor på 18e plats på listan.   Nu är det nya tag inför valet den 14 september. ...

Av Lili André - 4 juni 2013 21:45

Idag startar vi tidigt för att åka till Karmel's berg där Profeten Elia utmanade Baalsprofeterna och Israels Gud visade vem som är den ende sanne Guden. En stark upplevelse att vara på platsen där Gud lyssnade till Elias bön för Israel. Karmel ha...

Av Lili André - 4 juni 2013 19:27

Dag 2 Idag inleder våra dagar vid Genesarets sjö. En reflektion när jag ser ut över skön är att den är mindre än vad jag föreställt mig. Jag ser över till andra sidan sjön och även till land mot öst och väst. Sjön är 2,1 mil lång och 1,2 mil bred. ...

Av Lili André - 3 juni 2013 06:17

En händelserik första dag i Israel. Underbara platser. Först Hermagedon och därefter Nasaret och Bebådelsekyrkan där Maria fick veta att hon skulle föda Guds som Jesus. Nasaret, en pittoresk stad. Det känns som att vara inomhus då vi vandrar i st...

Av Lili André - 2 juni 2013 12:55

Välkommen med på min resa i Israel. om Wi-fi fungerar kommer jag att uppdarera min blogg under resan. Då bär det iväg till Israel. Ett land som kanske inte är den första semesterort man väljer. Jag har de senaste två åren intresserat mig mer för L...

Ovido - Quiz & Flashcards