Direktlänk till inlägg 3 april 2009

Kan man störta med flyg över Atlanten?

Av Lili André - 3 april 2009 08:03


Det frågade jag mig under resan över till USA. Redan vid start från Stockholm basunerade kapten ut att vädret var ostadigt och att planet kommer att flygas några meter lägre än vanligt.


Det var säkerhetsbälte på hela vägen över till Atlanta som var färdens mellanlandningstad, efter 10 timmar i luften.


Det skumpade och skuffades under resan och jag tänkte på hur vanligt detta måste vara då 1000-tals flyg färdas liknande sträckor, ständigt.


Jag tänkte på vänner som jag känner, som ofta flyger och aldrig varit med om någon olycka.


Jag tänker att det finns inget plan, jag hört talas om i nutid, som störtat över Atlanten.


Lugn nu, sa jag till mig själv och sneglade på Pingo. Han satt lugnt och stilla, läsande en bikermagasin som han köpte på Arlanda.


Återigen kommer kaptenens röst i högtalare och påminner om säkerhetsbältet.


Plötsligt händer det :(


Planet skumpar så pass att folk skriker och dörrar till bagageförvaring ovanför sitsarna öppnar sig.


En isande känlsa rör sig i kroppen. En välkänd reaktion som brukar dyka upp strax efter jag tappat kontrollen över något.


Tar tag i Pingo och frågar om han är rädd. Rädd? säger han och tittar på mig frågande.


Victor reagerar inte alls. Han sitter i sin egen lilla värld och donar med Felix iphone. Felix sover som en stock.


Just i denna stund önskade jag att jag var i Felix situation, sovande utan någon aning om vad som händer.


Alla dessa tankar hjälper mig att inte bli dörädd. Ja, och varför skulle jag behöva bli det? Rädd, menar jag.


Som väntat så slutade färden till slut, naturligtvis som alltid, med en landning på moderjord. Jag har återigen fått erfarit, att skumpande över Atlanten inte är mycket att oroa sig över.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lili André - 11 juni 2014 10:56

Har nyligen avslutat en intensiv EU-valrörelse. Jag är så glad för Kd's goda resultat och alla som röstade på vår duktiga toppnamn Lars Adaktusson och även på mig som stor på 18e plats på listan.   Nu är det nya tag inför valet den 14 september. ...

Av Lili André - 4 juni 2013 21:45

Idag startar vi tidigt för att åka till Karmel's berg där Profeten Elia utmanade Baalsprofeterna och Israels Gud visade vem som är den ende sanne Guden. En stark upplevelse att vara på platsen där Gud lyssnade till Elias bön för Israel. Karmel ha...

Av Lili André - 4 juni 2013 19:27

Dag 2 Idag inleder våra dagar vid Genesarets sjö. En reflektion när jag ser ut över skön är att den är mindre än vad jag föreställt mig. Jag ser över till andra sidan sjön och även till land mot öst och väst. Sjön är 2,1 mil lång och 1,2 mil bred. ...

Av Lili André - 3 juni 2013 06:17

En händelserik första dag i Israel. Underbara platser. Först Hermagedon och därefter Nasaret och Bebådelsekyrkan där Maria fick veta att hon skulle föda Guds som Jesus. Nasaret, en pittoresk stad. Det känns som att vara inomhus då vi vandrar i st...

Av Lili André - 2 juni 2013 12:55

Välkommen med på min resa i Israel. om Wi-fi fungerar kommer jag att uppdarera min blogg under resan. Då bär det iväg till Israel. Ett land som kanske inte är den första semesterort man väljer. Jag har de senaste två åren intresserat mig mer för L...

Ovido - Quiz & Flashcards